Vaarwel!

Troop_ship_farewell_(000304-01)

Zoals jullie wellicht gemerkt hebben is de afgelopen weken niet veel meer gepost op deze blog. Het traineeship voor ons cohort 2014 is namelijk bijna ten einde, en iedereen gaat zijn eigen weg. Jullie als trouwe lezer, die elke maand met minstens 150 man naar onze blog kwam, hebben nog een longread reflectie tegoed hieronder zoals die gister gepresenteerd is op de afscheidsborrel. Dank voor de interesse en vaarwel!

Wat ons als LDE-trainees volgens mij het meest gevraagd is de afgelopen tijd: wat zijn nu de verschillen tussen de universiteiten? Is Delft nu echt de fietsenmakersuni, Leiden traditioneel en Rotterdam zakelijk? Nu houd ik van generaliseren en heb me dus vol op deze vraag gestort, maar ik moet jullie teleurstellen: tot een echt duidelijk lijstje van grote verschillen tussen de drie universiteiten ben ik zelf nooit gekomen. Er zijn weliswaar een paar verschillen die je als trainee opvallen, maar dat is vaak erg verbonden aan het specifieke project waar je in werkt, merkten we ook toen we na de eerste plek wisselden van universiteit.

Zeker als we kijken naar de situatie in het buitenland lijken Nederlandse universiteiten gewoon erg op elkaar. Maar als ik per se iets moet noemen, kwamen we de grootste verschillen wellicht tegen op administratief gebied, aan de achterkant van de processen, waar verschillende regelingen die iedereen als vanzelfsprekend zag in een keer aan elkaar geknoopt moeten worden. Hier kunnen de mensen die werken in LDE centers en aan LDE minoren over meepraten. Ook voor ons LDE trainees leidde dit wel eens tot chaos, en opvallende verschillen. Zo zal iedereen mij wel eens over reiskostenvergoedingen hebben horen klagen.

Waar ik ook een flinke diversiteit gezien heb, is in de opdrachten die wij als trainees gedaan hebben de afgelopen twee jaar. Sommigen van ons werkten in hardcore finance, anderen in IT, diversiteit, gaven trainingen of schreven subsidieaanvragen. Sommigen zaten heel dicht op de onderwijspraktijk.

Maar hebben we als trainees alleen bijgedragen aan het opleiden van anderen, of is het traineeship zelf ook een opleiding? Ik kon me mateloos irriteren aan alle mensen die dachten dat een traineeship een stage, keuzevak, leer-werk-traject, werkervaringsplek of Bureau HALT-traject was, maar een standaard baan is het inderdaad niet.

In de woorden van TU Delft-rector Karel Luyben: het LDE traineeship moet je zien als een soort maatschappelijke PhD: een vervolgopleiding na je masterdiploma. De beruchte derde fase van “Bologna”, maar dan ook op managementgebied.

Kortom: denk je na je master eindelijk afgestudeerd te zijn, ben je nog twee jaar leerling. En nog op een universiteit ook. Ik zat even te rekenen, maar met het traineeship meegerekend heb ik uiteindelijk dus zo’n 23 jaar onderwijs gevolgd. Dat is veel, maar een voordeel is dat je op een gegeven moment wel overal overeenkomsten ziet. Sterker nog: in het traineeship zitten elementen uit alle soorten onderwijs die ik daarvoor voorbij heb genoten, van kleuterklas tot de universiteit.

Laat ik dit illustreren met zeven voorbeelden:

  • De schoolklas: je zit in het traineeship in een groep mensen met wie je een flinke ontwikkeling doormaakt. Mensen van wie je kunt afkijken, met wie je soms stiekem vergelijkt, met wie je soms een conflictje hebt, maar vooral met wie je af en toe lekker kunt zeuren over de gang van zaken.
  • De speelhoek: tijdens onze training projectmanagement waande ik me weer in de bouwhoek van kleuterschool de Kwekkelaar in Wieringerwerf. Het was daar de kunst om met je team uit A4tjes een zo hoog mogelijke toren te bouwen, zonder hulpmiddelen. Hij moest blijven staan, en je mocht geen ruzie maken. Deja vu.
  • De gymklas: ook de gymklas kwam voorbij, tijdens een training akido, waar we hoorden dat je niet omgeduwd kan worden als je in contact staat met anderen. Had ik dat op de basisschool maar geweten.
  • Verder computervaardigheden: in mijn basisschool tijd hadden we Windows 95 computers met als enige spelletje Pinball en een Encarta encyclopedie CD-rom (voor Wikipedia), maar tegenwoordig schijnen kleuters als computervaardigheden te krijgen met de IPad. Wij als trainees waren nog niet zover, en moesten met trainingen leren onze mailbox te beheren, leeg te krijgen en leeg te houden.
  • Inschrijfpaniek: bij mijn bachelor op de VU had men eens het lumineuze idee om werkgroepen op verschillende onderwerpen te maken, waarvoor je om 4 uur ’s nachts een mailtje moest sturen om je voorkeur aan te geven. Dit vanuit het idee dat de echte toegewijde mensen dan eerst zouden zijn. Iedereen stelde echter een automatische mail in en er ontstond alsnog paniek. Flarden hiervan herkende ik toen we als trainees er onderling uit moesten komen wie naar welke universiteit ging en naar welke plek. Een wonder dat dat goed ging.
  • Op een goede school ontbreekt natuurlijk het schoolreisje niet. Wij mochten op werkweek naar Londen. Een groot feest van herkenning:
    • Het haasten met een groep
    • Het stressen om mensen die plotseling verdwenen zijn en op het allerlaatste moment op hun gemakje komen aankuieren
    • Overnachten op slaapzalen in hostels
    • En natuurlijk de welbekende dubbeldekkerbus (al zaten we bij terugkomst niet onder onze stoel om ons voor onze ouders te verstoppen).
  • Als afsluiting van de normale onderwijscarrière is er tot slot natuurlijk altijd de scriptie. Bij ons traineeship heette dit het transferable skills project, waarvan ik het schrijven nu en dan ervoer als een scriptie: in het begin was het leuk, maar na een paar writers blocks merkte ik dat ik serieus begon te POG-gedrag begon te vertonen (projectplan ontwijkend gedrag)

Zeven punten die wellicht herkenning oproepen. Maar er is 1 thema dat echt universeel overal terugkomt in elke onderwijssetting. Waar iedereen mee bezig is, van leraren voor de klas tot politiek Den Haag en elke hoogleraar en student. Dan heb ik het natuurlijk over het rendementsdenken.

Om echt aan te sluiten op de tijdsgeest presenteer ik jullie daarom nog wat statistieken. Zo betekent 2 jaar LDE traineeship volgen:

  • Ruim 5 duizend verzonden mails
  • 12 trainingen tijdens 3 traineeplekken op 2 universiteiten
  • Zo’n 1500 koppen koffie
  • Als groep 4 keer achter elkaar om half 7 opstaan om 4 universiteiten te bezoeken in Engeland in 4 dagen (voor sommigen trainees was dat een verdubbeling van het aantal keren dat ze ooit voor 7 uur opgestaan waren)
  • Voor mijzelf ook nog de reistijd: voor mij als Amsterdammer naar Delft en Rotterdam betekent het 70 duizend treinkilometers in die twee jaar!

Natuurlijk was de blog er ook nog waar u zich nu op bevindt, met

  • 68 posts
  • 14,5 duizend views
  • 4100 unieke bezoekers

Het leuke is dat je ook kunt zien met welke zoektermen mensen op onze blog terecht kwamen. Een willekeurige selectie is bijvoorbeeld:

  • Onderzoek geluidsoverlast
  • betaalmethodes ice bucket challenge
  • waar kan ik koe knuffelen omgeving rotterdam
  • haiku over koeien
  • betalen met vingerafdruk in winkel polen

Nog een bewijs voor de diversiteit van onze opdrachten

We waren de eerste generatie, en hadden daarom best nog wel eens wat te klagen tegen de traineeshipleiding vanwege een gebrek aan duidelijkheid of onverklaarbare verschillen tussen de drie universiteiten die in de weg zaten.

Maar net als bij het afscheid van een basisschool of middelbare school kijk je op het einde terug en zijn die dingetjes van kritiek vaak niet de zaken die je bijblijven. Wat mij bij zal blijven, is dat ik de kans heb gehad me te ontwikkelen, mede dankzij allerlei mensen op de drie universiteiten die zich daadwerkelijk iets aantrokken van mijn ontwikkeling en nu en dan zelfs wat geklaag wilden aanhoren. Begeleiders, mentoren, trainers, directeuren, soms zelfs rectoren, maar in ieder geval de traineeshipleiding.

Dank aan al die mensen! Zij dragen bij aan een vliegende start voor een ambitieuze generatie.

Leave a Reply

