Innovating the future of Leiden University

3721809183_847a705f0c

Even een korte samenvatting van mijn werkweek: energizers, post-its, verkleedkleren, met mijn laptop op het strand, #OFFICE, moonshots, geweldige lunches en veel high-fives.

Nee, dit was zeker niet een traditionele werkweek. Ik deed deze week namelijk mee aan de make-a-thon van het Centre for Innovation. Bij een make-a-thon maak je een hele week je agenda leeg. Je hebt dan de tijd om te werken aan producten waar je normaal niet aan toe komt maar die wel meerwaarde hebben voor de universiteit. Vrijdag is het af en presenteer je je resultaten aan de groep en aan stakeholders.

Ik was vanwege mijn nieuwe traineeplek ook uitgenodigd voor de make-a-thon. Ik werk sinds 1 mei als trainee ICT & Onderwijs bij de afdeling Academische Zaken van de Universiteit Leiden. Vanuit die functie heb ik nauwe banden met het Centre for Innovation. Ik vond de make-a-thon best spannend: een hele week niet mijn normale werk doen in een team dat ik amper ken. Dat sluit niet helemaal aan bij iemand zoals ik die erg houd van routines en structuur.

Maar ik moet bekennen: het was fantastisch. Zoveel meer dan ik had verwacht. Ten eerste heb ik twee toffe ideeën uitgewerkt: een andere invulling van trainingsprogramma van trainees en een innovatieve overlegstructuur. De reacties van de stakeholders waren positief, dus daar gaan we ook na deze week mee verder!

En – misschien nog wel belangrijker – ik heb ook zelf weer bakken vol inspiratie en energie opgedaan. Mijn key take-aways:

  • Heb lef! Iedereen heeft toffe ideeën, alleen veel mensen zijn bang om ze uit te voeren. Opper ze, maar pak dan ook door en voer het uit. Daar krijg je vast enthousiaste reacties op.
  • Liever 10 keer sorry zeggen dan 1 keer vragen. Je hoeft niet altijd te wachten op toestemming van je leidinggevende/collega. Goeie ideeën bewijzen zichzelf in de praktijk. En die ene keer dat het verkeerd uitpakt, kun je altijd nog sorry zeggen.
  • Neem af en toe de tijd om andere dingen te doen dan je reguliere werkzaamheden. Deze week heeft me weer een heel nieuw perspectief op mijn werk opgeleverd. Ik ga nog groter dromen en nog sneller ideeën in acties omzetten. En ik heb hele waardevolle contacten opgedaan voor mijn werk bij Academische Zaken.

Dat ik dit alles kon leren op een strandtent bij Scheveningen was – met dit weer – natuurlijk mooi meegenomen!

Leave a Reply

