Online onderwijs en universiteiten

“We are on the cusp of a global revolution in teaching and learning. Educators worldwide are developing a vast pool of educational resources on the Internet, open and free for all to use. These educators are creating a world where each and every person on earth can access and contribute to the sum of all human knowledge”

Cape Town Open Education Declaration, 2007

In de Cape Town Open Education Declaration van 2007 is afgesproken door onderwijsinstellingen vanuit de hele wereld dat onderwijs uit publieke middelen zoveel mogelijk vrij beschikbaar dient te zijn. Sinds enkele jaren bieden top universiteiten zoals Harvard en MIT gratis online onderwijs aan in de vorm van Massive open online courses (MOOCS) die vaak honderdduizenden deelnemers aantrokken. Ook De TU Delft en Universiteit Leiden bieden enkele MOOCS aan en investeren hier miljoenen in. Wat gaan deze investeringen op termijn opleveren? In hoeverre zijn MOOCs een hype of een duurzame manier om internationaal open online onderwijs aan te bieden? In hoeverre kan online onderwijs het reguliere campus onderwijs gaan beïnvloeden? Hier wordt ook binnen Nederlandse universiteiten volop over nagedacht en onderzoek naar gedaan in speciaal opgerichte centers.

Er is veel geschreven over het potentieel van online onderwijs voor universiteiten. Een universiteit heeft met het aanbieden van een MOOC de mogelijkheid om zich internationaal te profileren en haar academische reputatie te vergroten. Het aanbieden van MOOCs door universiteiten is ook wel eens vergeleken met artiesten die hun muziek (gedeeltelijk) gratis aanbieden. Ze kunnen hiermee hun exposure vergroten en verdienen de investeringen terug met andere activiteiten. Uiteindelijk zouden universiteiten door de grotere exposure meer (internationale) studenten en onderzoekers kunnen aantrekken. Daarnaast zit waarschijnlijk voor universiteiten nog het meeste potentieel in de inzet van online onderwijs in het reguliere onderwijs. Bij ‘blended learning’ wordt video/course materiaal ontwikkeld voor online onderwijs ook ingezet in campus onderwijs. Dit kan een enorme boost geven aan de innovatie binnen het universitaire onderwijs. Het onderwijsaanbod kan hiermee worden verbreed, flexibeler worden gemaakt en verder worden gedifferentieerd.

Duurzame verdienmodellen

Deze kwalitatieve baten zijn lastig te vertalen naar kwantitatieve gegevens. Het is echter wel belangrijk dat de universiteiten op termijn op zijn minst ‘break-even’ kunnen draaien op het aanbieden van hun online onderwijs omdat het anders niet mogelijk zal zijn dit duurzaam aan te bieden. Het ontwikkelen van bijvoorbeeld een nieuwe MOOC kost ongeveer €50.000 en momenteel is het vaak nog niet rendabel om ze aan te bieden. Nederlandse universiteiten behalen momenteel hun inkomsten voornamelijk uit de verkoop van ‘verified certificates’, een persoonsgebonden diploma dat studenten na afronding van de MOOC kunnen kopen voor een bedrag van ongeveer €50. Op termijn kan er  verder worden uitgebreid naar andere verdienmodellen, bijvoorbeeld door middel van het aanbieden van gehele online masters tegen een gereduceerd tarief.

Een van de belangrijkste voorwaarde voor een duurzaam verdienmodel voor online onderwijs is dat de online behaalde certificaten, diploma’s en graden een maatschappelijke en/of economische waarde gaan vertegenwoordigen. Indien dit niet het geval is, is de kans dat deelnemers ervoor zullen betalen erg beperkt.

man working outdoors

Deelnemers

Wie zijn eigenlijk de deelnemers van deze MOOCs? Uit onderzoek is gebleken dat internationaal het merendeel van de deelnemers mannelijke (westerse) academici zijn die graag bedrijfskundige cursussen volgen. Ongeveer 33% van de deelnemers van Leidse MOOCS komt uit opkomende economieën, en ook de TU Delft richt zich erg op de BRIC landen. Indien het doel van de universiteiten is om ook arme boeren in Afrika toegang te geven tot online onderwijs (bijvoorbeeld op het gebied van duurzame landbouw) dan zal hier een andere strategie en verdienmodel tegenover staan dan als het gericht is op (westerse) academici. Er zit dus ook een sterk ideologisch aspect aan het beschikbaar stellen van MOOCs.

Onderwijs en innovatie

De ontwikkeling van MOOCS en andere vormen van online onderwijs zijn een enorme stimulans geweest voor het nadenken over onderwijs en innovatie. Nieuwe ideeën en verdienmodellen ontwikkelen zich snel op dit gebied. Ook Nederlandse universiteiten willen een voorhoede positie in online onderwijs innemen en experimenteren volop moet nieuwe vormen en verdienmodellen. De ontwikkeling van open online onderwijs biedt veel potentieel, zeker voor de steeds groter groeiende mondiale populatie die behoefte heeft aan goed onderwijs. De uitdaging is om uit te vinden hoe universiteiten dit type onderwijs duurzaam kunnen blijven aanbieden.

Zie hieronder de belangrijkste platvormen waarop MOOCS beschikbaar zijn:

https://www.coursera.org/

https://www.edx.org/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s