Agenda van een trainee

Een veel gestelde vraag tijdens sollicitaties: hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit als ik deze functie zou uitoefenen? Speciaal voor iedereen die heeft gesolliciteerd op de vacature voor de nieuwe LDE-traineelichting een verslag van mijn week:

Maandag

Maandag is traditioneel overleggendag. De dag start met het afdelingsoverleg. Altijd leuk om te horen waar iedereen mee bezig was. Later op die dag hebben we ook nog een mini-workshop van een sollicitant voor de vacature van toetsdeskundige, waarbij ik als publiek fungeer. Tussen die twee afspraken in spring ik op de fiets naar HR, voor een gesprek over het ‘continu ontwikkelen’-traject. We evalueren het gesprek van vorige week hierover met Anka Mulder (lid van het College van Bestuur met de portefeuille Education & Operations). Goed gesprek, dus we kunnen door! Verder heb ik nog twee gesprekken over mogelijke opdrachten voor mijn 3e traineeopdracht. Allebei leuk, interessant en uitdagend, dus de keuze gaat nog moeilijk worden!

Dinsdag

Ik start dinsdagochtend in mijn woonplaats Den Haag voor een gesprek met bij de VSNU over de waardering van onderwijs in de loopbanen van wetenschappelijk personeel. Leuk gesprek over wat het probleem precies is en verschillende aanpakken om academische culturen te veranderen. Vervolgens door naar Leiden, voor een gesprek met de traineecoördinator over mijn 3e traineeopdracht. Ook is er tijd om gezellig bij te praten met collega’s vanuit mijn eerste traineeplek. En gelukkig is daar ook altijd een werkplekje voor me om wat leeswerk te doen ter voorbereiding op de laatste afspraak van de dag. Eind van de dag neem ik namelijk samen met mijn vorige leidinggevende de sollicitatiebrieven door voor de vacature trainee Informatiemanagement en stellen we een top-5 samen.

Woensdag

De dag start met een gesprek met de rector over ‘continu ontwikkelen’. Ook de rector is enthousiast en heeft nog wat goede tips. Die gaan we verwerken en dan zullen we de notitie verder verspreiden in de organisatie. Later op de middag werk ik de resultaten verder uit met een collega van HR. Tussendoor werk ik samen met Khalid en Ellen, twee mede-trainees, aan het projectplan voor onze gezamenlijke traineeopdracht. De opdracht: een advies over het opzetten van transferable skills-trainingen voor promovendi in LDE-verband. Ook heb ik nog een gesprek met een docent. Altijd inspirerend om te horen waar docenten zelf tegen aanlopen en nuttig om mijn ideeën over ‘continu ontwikkelen’ te toetsen bij hem. Ik doe mijn werk immers voor docenten!

Donderdag

’s Ochtends werk ik aan een verslag van mijn werkzaamheden bij OC Focus ter voorbereiding op mijn beoordelingsgesprek volgende week. Het verbaast me elke keer weer hoeveel werk je doet in die korte acht maanden. Ook werk ik verder aan het projectplan waar we gisteren aan hadden gewerkt. Daarna heb ik een overleg van de projectgroep studiesucces. We bespreken een aantal stukken die ik heb geschreven, waarmee ik na wat kleine aanpassingen verder kan. ’s Middags ga ik weer naar Leiden. Ik zit namelijk ook in het bestuur van Jong Universiteit Leiden, een netwerk voor jonge medewerkers in de ondersteunende diensten van Universiteit Leiden. We hebben die middag een workshop zakelijk flirten georganiseerd voor het netwerk. Een groot succes, dat we vieren op de borrel!

Vrijdag

Vrijdag heb ik een vrije dag genomen. Maar dat betekent niet dat ik thuis zit. Sterker nog, een half uur eerder dan normaal zit ik al in de trein. Voor Serious Ambtenaar – een initiatief van ambtenaren om geld in te zamelen voor Serious Request – doe ik een opdracht samen met ambtenaren van andere overheidsinstanties bij de gemeente Amsterdam. We hebben twee manieren bedacht voor hoe zij hun medewerkers kunnen activeren om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de organisatie: een app en een Glazen (Stad)Huis. Vandaag werken we deze ideeën verder uit en presenteren we ze aan een lid van het gemeentelijk MT, de bestuursadviseur van de gemeentesecretaris en een lid van de centrale ondernemingsraad. De ideeën worden goed ontvangen, dus het project is een succes. Ook dat moet gevierd worden met een borrel!

Leave a Reply

