Frustratie over de e-mail? Tel liever tot tien!

it-frustratie-laptop_1E-mail, tegenwoordig niet meer uit het dagelijks leven weg te denken. Waar vroeger nog e-mails werden gestuurd in briefvorm (met plaats, datum en aanhef), lijken e-mails tegenwoordig steeds meer op whatsappjes (zonder aanhef en afzender). Onbewust worden er digitale omgangsvormen bepaald die, zo blijkt, ook erg veranderlijk zijn.

Toch zou je er stiekem van uit kunnen gaan dat iedereen wel op de hoogte is van de basale normen en waarden. Het gros van de mensen denkt tenslotte dat communicatie een vak is die iedereen kan uitoefenen. Niet dus.

Zo was er laatst weer een klassiek voorbeeld van iemand die even niet tot tien had geteld en zijn frustratie schaamteloos over de mail uitstortte. Niet alleen naar de persoon voor wie het was bedoeld, maar meteen naar alle collega’s die toevallig in de cc stonden. Niet handig. Uiteindelijk moest zelfs de manager er digitaal aan te pas komen. Die zou wel even met de persoon in kwestie gaan praten (dit dan wel weer in real life).

Ik ben er van overtuigd dat als je even vijf minuten nadenkt over een e-mail voordat je op ‘send’ klikt, het een hoop tijd scheelt aan digitaal gebakkelei om de scherven te plakken. Kortom, naar mijn mening is goede communicatie enorm efficiënt. Stop met reorganiseren, maar investeer in medewerkers goed te leren communiceren. Daar bespaar je een hoop tijd en dus geld mee. Even googlen en je wordt overspoeld met tips en tricks. En dan is communicatie misschien inderdaad wel een vak die iedereen kan uitoefenen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s