Lego als leerinstrument

Donderdag 15 januari, 17:00. Samen met mijn medetrainees staar ik naar een berg legosteentjes. Hoe gaan we hier een lange, majestueuze vogel van maken?

Nee, we zijn niet gek geworden, er waren geen kinderen op bezoek en we gingen ook niet de aerodynamica van vogels testen. Dit was een simulatie tijdens onze masterclass Agile Innovation door Christoph Johann Stettina (Agile for Excellence, Universiteit Leiden), waarin wij speelgoedontwikkelaars waren.

De masterclass stond in het teken van de projectmanagementmethode Agile. Deze methode is in het bijzonder geschikt voor innovatieve projecten waarbij het niet duidelijk wat precies het eindresultaat moet zijn. In agile projecten leveren projectteams kort cyclisch producten op. Je start met het creëren een product dat aan de basisvereisten voldoet: een minimum viable product. In elke volgende iteratie (sprint in agile-termen) bouw je een nieuw, werkbaar element voor dat product. Wij begonnen dus met een lijf en vleugels voor onze vogel; later bouwden we ook een hoofd, poten en een hek. Hierbij werk je vanuit de klant: je bouwt die elementen die het meeste waarde hebben voor de klant. Daarom is het belangrijk om steeds met je klant in contact te blijven, om erachter te komen wat de klant wil en wat de prioriteiten van de klant zijn.

Wat hebben wij geleerd van het bouwen van onze vogel?

  1. Praat met je klant, want de klant vergeet vaak een aantal wensen te noemen en de wensen van de klant kunnen veranderen.
  2. Wees realistisch: probeer niet alle wensen van de klant in één keer te vervullen.
  3. Start met het bouwen van een minimum viable product in de eerste sprint. Bouw daarna steeds nieuwe elementen.
  4. Prioriteer je werkzaamheden door een afweging te maken tussen de prioriteit van de klant en de hoeveelheid werk die nodig is om de wens te realiseren.
  5. Wijs één iemand aan die het projectteam coördineert en met de klant praat.
  6. Reflecteren op de werkwijze van het projectteam is belangrijk: zo verbeter je de werkwijze van het projectteam continue.

Voor ons als trainees zijn dit soort trainingen erg belangrijk: met onze frisse blikken en vooruitstrevende projectmanagementmethoden helpen we de universiteiten zich sneller te innoveren. Dat betekent niet dat dit makkelijk is. We hadden dan ook voldoende discussies: worden agile projecten als legitiem geaccepteerd in een universiteit? Werkt de agile methode ook als je klanten drukbezette wetenschappers zijn? Hoe voorkom je dat een creatieve sessie omslaat in een traditionele vergadering?

Nu vraag je je vast af: was ons project om een lange, majestueuze vogel te bouwen succesvol? Nou, ik laat de beoordeling graag aan jullie over …

IMG-20150116-WA0000.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s