LDE kennisdeling op de fiets

Het sameSciencepad_548x354nwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus University Rotterdam krijgt steeds meer vorm. Natuurlijk weet ik dat er stappen worden gezet op het gebied van gezamenlijk onderwijs, onderzoek en in de bestuursondersteuning. Als trainees zijn wij daar tenslotte het levende bewijs voor. Dat ook de politiek zich inzet ten behoeve van de onderlinge samenwerking, was daarentegen nieuw voor mij.

Verrast las ik het artikel Fietsroute tussen Leiden, Delft en Rotterdam.[1] De PvdA-Statenfractie in Zuid-Holland zet zich in voor een ‘Sciencepad’, een fietsroute die de kennisinstellingen met elkaar verbindt. Er wordt grotendeels gebruik gemaakt van bestaande fietspaden, maar de route moet op sommige plaatsen wel een beetje worden opgefrist met uniforme bewegwijzering, fietsstallingen en aansprekende exposities van de kennisinstellingen. De PvdA wil studenten en medewerkers bewegen om lekker de fiets te pakken als zij naar een andere universiteit moeten.

Waar wij als trainees ons best doen om de drie universiteiten op het gebied van kennisdeling en ondersteuning wat dichter bij elkaar te brengen, zorgt een Sciencepad letterlijk voor een goede onderlinge bereikbaarheid. Het is nog maar een fietsroute, maar ik zie het als een extra stap in de profilering van het LDE samenwerkingsverband.

Naast al het enthousiasme kan ik het niet laten om ook kritisch te kijken naar dit plan. Het volgende komt meteen in mij op: complimenten voor diegene die ook de medewerkers en studenten die vanuit Leiden naar Rotterdam moeten, of andersom, op de fiets krijgt. Ik zie hierin een uitdaging.

Laten wij als trainees in ieder geval het goede voorbeeld geven. Ik ben wel in voor een leuk fietstochtje. Misschien ergens in de zomer, als de zon schijnt, het niet te hard waait en we een goede fiets voorhanden hebben.

[1] http://delta.tudelft.nl/artikel/fietsroute-tussen-leiden-delft-en-rotterdam/28976

Leave a Reply

