LEAN MANAGEMENT: MEER DAN EEN HYPE?

In mijn vorige blog schreef ik over de vraag of de aandacht voor Big Data slechts een hype betreft of dat Big Data een blijvertje is. Ik kwam tot de conclusie dat het gebruik van Big Data nog in de kinderschoenen staat, maar dat de mogelijkheden voor organisaties enorm zijn.

In deze blog schrijf ik over een andere veelgebruikt begrip in de wereld van (grote) bedrijven en instellingen: Lean management. Vele organisaties – of afdelingen daarbinnen – hebben weleens een Lean project uitgevoerd of claimen continu op basis van Lean te werken. Sinds september ben ik begonnen aan mijn tweede trainee-opdracht bij een instituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook hier zijn we bezig om de Lean filosofie in te voeren.

Lean management
Lean management is een managementfilosofie die erop is gericht om maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspillingen. De methode is afkomstig van de Japanse autofabrikant Toyota. De filosofie wordt daardoor veelal in verband gebracht met efficiëntie en productiviteit in de industrie. Rond het millennium heeft Lean echter ook vaste voet aan de grond gekregen binnen de commerciële (financiële) dienstverlening en de bouw. Ziekenhuizen volgden al snel en sinds ongeveer 5 jaar zijn ook veel overheidsinstanties overtuigd van de meerwaarde van Lean.

De vijf basisprincipes van Lean luiden als volgt:

1. Specificeer wat waarde heeft vanuit het perspectief van de klant;
2. Doe alleen de stappen die waarde toevoegen en elimineer de rest;
3. Zorg voor flow in de waardeketen;
4. Doe alleen wat door de klant wordt gevraagd en precies op tijd (pull);
5. Streef naar perfectie.

blog 4 afbeelding

Op zich allemaal logische principes waarvan je verwacht dat alle organisaties die hanteren. Waarom zou je immers handelingen uitvoeren die geen waarde creëren en waarom zou je niet naar perfectie streven? In de praktijk blijkt echter dat de principes meestal ver te zoeken zijn. Organisaties verzetten veel werk. De vraag of alle handelingen echt waarde hebben voor de klant wordt echter meestal overgeslagen. Bovendien zijn vaak grote voorraden aanwezig waarvan onzeker is of ze ooit worden gebruikt (denk aan kantoorartikelen, computers, folders of boeken). Allemaal verspillingen in termen van Lean. Ook het vijfde principe, streven naar perfectie, wordt wel eens vergeten. “Dat gaat nou eenmaal zo in deze organisatie” is een veelgehoorde kreet. Als trainee en uithangbord van het Lean gedachtegoed moeten direct alle alarmbellen gaan rinkelen bij zo’n uitspraak.

Is Lean slechts een hype?
Managementfilosofieën komen en gaan. Doordat we nieuwe kennis vergaren en onze samenleving verandert, worden voortdurend nieuwe managementfilosofieën gecreëerd. Bovendien hebben wetenschappers en business consultants er (commercieel) belang bij dat nieuwe filosofieën de markt op worden gebracht. Veel bedrijven voegen bijvoorbeeld al de Amerikaanse managementmethode Six Sigma toe aan Lean (google maar eens op ‘Lean’).

Dat Lean meer is dan alleen een hype, wordt aangetoond door het feit dat Toyota er al sinds het begin van de vorige eeuw mee bezig is. Lean is echter geen doel op zich. Het is een manier van denken dat leidt tot nieuwe inzichten en aanpassingen van de bestaande aanpak. De term Lean zal wellicht ooit in de vergetelheid raken, het gedachtegoed zal ongetwijfeld in de managementfilosofie van morgen te vinden zijn.

Bronnen:
Wiechel, V., & Maes, J. (2014). Succesvol Lean. Amsterdam: Person.

http://www.nu.nl/werk-en-prive/2619434/verpleegkundigen-gelukkiger-nieuwe-management-filosofie-.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s