Wat houdt je tegen?

Deze vraag werd me gesteld tijdens het teamuitje afgelopen dinsdag. Als onderdeel van het teamuitje volgden we met de hele O&S-afdeling een training over verandering “ De onderwijswereld draait door, wat doe jij?”

De training begon met de vraag ‘Wat wil je?’. Vanuit daar werd de vraag gesteld ‘Wat houdt je tegen?’. Gedwongen hierover na te denken, kwam ik met twee gedachten die ik de tegenwerkende kracht van mijn brein zou willen noemen: ‘Dat lukt me vast niet’, ‘Er zijn altijd anderen die het beter kunnen’. Nu blijkt dat als je deze gedachten vasthoudt, ze je tegenhouden in het bereiken van wat je wil. Omgedraaid betekent dit dat als je denkt aan wat je wil en je daarop richt (welke stappen zijn nodig om dat wat ik wil te bereiken, oké, dan ga ik die stappen zetten) de kans veel groter is dat je daadwerkelijk bereikt wat je wil. Peanuts eigenlijk, maar realiseer je het maar eens.

Ik kwam erachter dat bij elk idee dat ik verzin, de tegenwerkende kracht van mijn brein zich volop inzet om mijn ideeën te ondermijnen. Nu ik dit weet, is mijn leventje al een stukje makkelijker. Elke keer als zo’n grote boze tegenwerkende kracht in mijn hoofd tegen me begint te praten, weet ik dat ik het niet serieus hoef te nemen en draai ik het om. Leren en doelen bereiken gaat nu een stuk makkelijker!

Een situatie waarbij mijn tegenwerkende krachten vooral de kop op steken is wanner ik heb bedacht dat ik iemand moet overtuigen of beïnvloeden. Op zo’n moment gaan in mijn brein alle alarmbellen af. ‘Oh nee, daar gaat ze weer. Ze wil iemand overtuigen! Dat lukt nooit. Dat lukt nooit. Dat lukt noooooooooooooooit!!’ Tja, en dan lukt het vaak niet.

Wat is je passie? Ook zo’n fijne vraag tijdens een training. Toen ik nog bedrijfskunde studeerde riep ik altijd dat bedrijfskunde geen studie is waar je een passie voor kan hebben. Dit riep uiteraard tijdens de training direct de vraag op of dit waar is, of dat ik geen passie voelde voor mijn studie bedrijfskunde.

Omgedraaid: wat is nu wel mijn passie? Ideeën bedenken, creëren en mensen bij elkaar brengen. Dat is mijn passie. Hoe fiets ik dat nu in in mijn dagelijkse bezigheden?

Mijn traineeopdracht is om de ondersteunde onderwijsprocessen binnen O&S CiTG in kaart te brengen en efficiënter in te richten. Dus kwam ik met het volgende idee (passie 1) om dit uit te voeren: het creëren van een brand (merk, geen vuur) voor de afdeling O&S (passie 2) met een projectgroep bestaande uit een evenredige vertegenwoordiging van de afdeling (passie 3, mensen bij elkaar brengen). De brand dient als middel om vanuit het positieve te kijken naar onze afdeling. Niet zozeer kijken naar ‘hoe kan onze dienstverlening beter?’, maar meer: ‘wat vinden wij perfecte dienstverlening en hoe gaan we die leveren?’

Regel in deze projectgroep is: ‘je mag enkel een idee afschieten als je een beter idee hebt’, om de idea killers een halt toe te roepen. Tijdens de training kwam tevens aan bod dat de yo-pro’s (young professionals) vaak frisse ideeën hebben, waarvan de seniors vaak het idee hebben dat deze ideeën onbruikbaar zijn, omdat het “toch nooit lukt/werkt/etc.” Dit is nou een typisch voorbeeld van een tegenwerkende kracht op verandering en verbetering. Vandaar de regel: ‘je mag enkel een idee afschieten als je een beter idee hebt’, want de kans dat het idee van een senior briljant is, is gezien de ervaring groot. De kunst is enkel om zo’n gouden ei uit een senior te persen.

Nu ik alles wat ik tijdens de training geleerd heb, heb verwerkt in een voorstel voor mijn traineeopdracht, moet ik mijn afdelingshoofd hiervan overtuigen. So far, so good, maar morgen bespreken we mijn voorstel verder. Brr, de tegenwerkende krachten worden al enthousiast als ze eraan denken. Omdenken dus maar weer!

Leave a Reply

