In de ban van de begroting

Per 1 september ben ik gestart aan de Universiteit Leiden op de afdeling Financieel Economische Zaken van het bestuursbureau. Ik werk nu op slechts enkele meters afstand van mijn oude studentenhuis op het Rapenburg. Ik heb Chinese taal en cultuur gestudeerd in Leiden en was vanaf mijn studentenhuis in 2 min. bij de collegezaal. Ik was geregeld te laat… Dat is nu uiteraard helemaal anders, ik zit altijd keurig op tijd op kantoor en leer hier de andere kant van Universiteit Leiden kennen. Ik wist bijvoorbeeld dat de Aziatische bibliotheek groot was (ik ben er zelfs wel eens in verdwaald) maar nu weet ik dat hij bestaat uit 11 kilometer (!) aan boeken.

In september en oktober is de financiële afdeling van de universiteit altijd in de ban van de begroting. Geduldig wachten of alle faculteiten op tijd hun begroting aanleveren. Het doornemen en consolideren van alle cijfers. De verhalen doornemen achter de cijfers en zoeken naar de aannames, maar ook de onzorgvuldigheden en onjuistheden. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met een nieuw opgezette master waar de komende jaren veel investeringen in worden gedaan, maar waarvan het aantal inschrijvingen nu behoorlijk achterloopt op de verwachtingen? Zal de student de komende jaren nog veel gebruik maken van papier of alleen nog artikelen lezen vanaf de tablet en welk effect zal dit hebben op de ‘kopieshops’? Met welke reden is deze hoogleraar aangesteld? Om de cijfers te begrijpen moet je het hele verhaal erachter kennen.

begroting

En dit is dan alleen voor één universiteit. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) moet dit doen voor alle onderwijsinstellingen van Nederland en daarbij ook nog eens rekening houden met politieke gevoeligheden en moties vanuit de kamer. Enkele dagen na Prinsjesdag zat ik met andere financiële mensen van onderwijsinstellingen bij een voorlichting van het OCW over de begroting. Wat zullen de effecten van het nieuwe studieleenstelsel? Hoe om te gaan met de toekomstige baten van het toekomstfonds dat gevoed wordt door meevallers in de gasbaten die worden belegd in staatsobligaties? Hoeveel geld komt er beschikbaar voor de universiteiten om toe te leggen op de 2de/3de geldstroom projecten? Wat als de prestatieafspraken niet gehaald worden? etc.
Uiteindelijk wordt alle beschikbare informatie verwerkt in de begroting van Universiteit Leiden, en deze wordt na veel afstemming en overleggen, voorgelegd aan het CvB. Er zullen prioriteiten worden gesteld in investeringen in onderwijs en onderzoek en dit zijn meestal geen gemakkelijke keuzes. Een Universiteit moet echter net als bedrijven aan een strategie vasthouden om toekomstbestendig te zijn en internationaal competitief te kunnen blijven.

Als student Chinese taal en cultuur was ik van dit proces nog helemaal niet op de hoogte en dat was misschien maar goed ook. Studenten moeten tijdens hun studie de mogelijkheid hebben om zich zo veel mogelijk te ontwikkelen en hun kennis te vergroten, zonder zich teveel te bekommeren om de kosten die eraan verbonden zijn. Laat het CvB en de financiële afdelingen zich daarover de komende tijd nog maar even druk maken.

Leave a Reply

