Testen, bijschaven en verbeteren

“ Aaah! Jij bent dus de trainee die alles op komt lossen, fijn!”. Een quote uit een van mijn eerste werkdagen hier bij de faculteit Technische Bestuurskunde en Management van de TU Delft. Ik moest er een beetje om lachen, want zo erg kan het allemaal niet zijn… toch?

Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam (LDE) hebben de ambitie om samen te werken en elkaar daar op te zoeken waar meerwaarde te creëren is. Zodoende zijn wij, als traineegroep, per 1 januari 2014 van start gegaan als eerste lichting LDE trainees.

Als eerste lichting weten wij dan ook als geen ander dat er enige hobbels en kuilen bestaan op de weg van de LDE samenwerking. En dat is ook helemaal niet gek, het is iets nieuws. Testen, bijschaven en verbeteren: het hoort er allemaal bij.

In mijn tweede traineeproject kom ik ook van deze LDE hobbels en kuilen tegen. Als onderwijscoördinator ben ik namelijk betrokken bij de eerste minor in LDE verband: Responsible Innovation. Deze minor is per 1 september van start gegaan met een gemêleerde groep van studenten en docenten afkomstig van de drie universiteiten.

ldeDat de drie universiteiten elkaar complementeren en gezamenlijk meerwaarde creëren staat voor mij buiten kijf. Ik zie het gebeuren tijdens de colleges en projectgroepen. Elke docent en student voegt iets unieks toe. Best of three worlds dus. Maar de drie universiteiten zijn ook drie verschillende organisaties met drie verschillende werkwijzen en systemen die (nog) niet altijd goed met elkaar matchen.

Hier ligt voor mij de eerste uitdaging in dit project: hoe gaan we om met dergelijke verschillen? Te denken valt onder andere aan (processen rondom) inschrijvingen, cijferadministraties, herkansingsmogelijkheden en verschillende studievrije weken.

Erg is het dus allemaal niet, maar een uitdaging is het wel. Niet alleen voor de lopende LDE minor, maar ook voor het LDE onderwijs in de toekomst. Testen, bijschaven en verbeteren. Innoveren dus. Hoe leuk is dat?

Leave a Reply

