Carel Stolker eert doodzieke alumnus

Vorige week donderdag gebeurde er iets bijzonders.

Ik stond op en maakte mij klaar om op bezoek te gaan bij de doodzieke opa van een zeer goede vriend. Een andere vriend zou bij het openen van de winkels om 9.30 een fotoboek kopen van de Leidse stadsfotograaf Rob Overmeer. Toen bedacht ik me, ‘Zou het niet leuk zijn als de rector magnificus van de Universiteit Leiden een boodschap naar deze alumnus en liefhebber van de stad Leiden zou schrijven?’. Maar ja, hoe bereik je de rector het snelst? Dankzij de Ice Bucket Challenge wist ik dat Carel Stolker actief is op Twitter dus ik stuurde hem een tweet. Binnen een half uur kwam het antwoord: kom maar langs!

Opgetogen marcheerde ik zelf om 9.30 door de Leidse Breestraat, mijn vriend tegemoetlopend die inmiddels het boek onder zijn arm had. Linea recta zijn wij naar het Bestuursbureau van de Universiteit Leiden op Rapenburg 70 gelopen en brutaal stapten wij binnen bij het secretariaat van het College van Bestuur. ‘Hoi, Carel heeft getweet dat hij ons wilt helpen, waar kunnen we hem vinden?’. Zoveel bravoure waren ze niet gewend maar wij werden vriendelijk verzocht even plaats te nemen in de wachtruimte en binnen 5 minuten was Carel daar om het boek te signeren. De boodschap luidde als volgt:

“Beste Koos, zeer gewaardeerde alumnus van onze universiteit en verliefd op onze stad. Met de allerhoogste achting en vriendelijke groeten, Carel Stolker, Rector Magnificus Universiteit Leiden”.

Al met al heeft het 5 minuten gekost voor Carel Stolker maar de impact op de doodzieke opa van mijn zeer goede vriend was overweldigend. Een fotoboek over ‘zijn’ Leiden, ondertekend door de rector magnificus van ‘zijn’ universiteit. We duimen hard voor het herstel van Koos en hopen dat hij nog vaak door het boek heen mag bladeren.

2014-09-18 09.56.50

Leave a Reply

