‘1 September’

naamloos

1 september is binnen de universitaire wereld een bijzondere datum. Op deze datum begint namelijk het nieuwe academisch jaar. Door middel van een plechtige bijeenkomst met allerlei hoogwaardigheidsbekleders wordt het nieuwe academisch jaar verwelkomd. Voor ons trainees was 1 september ook een bijzondere dag. Niet alleen waren de meeste van ons aanwezig bij de opening van het academisch jaar, maar het was vooral een symbolische datum binnen ons traineeship. 1 september markeerde voor ons het afsluiten van de eerste traineeperiode en de “opening” van de nieuwe. Sinds 1 september ben ik officieel Finance trainee bij de TU Delft. Het avontuur in Leiden zat er voor mij op. 1 september was en is voor mij het moment om terug te kijken maar ook vooral om vooruit te blikken op wat komen gaat. In Leiden heb ik mij breed verdiept in het financiële domein van de Universiteit Leiden. Zo heb ik wat meegekregen van Europese aanbesteding, het bestellen-tot-betalen proces, studentenbekostiging (zowel intern als extern) en “continuous monitoring” (zie mijn vorige blog). Dit allemaal in minder dan acht maanden.

Afgelopen week ik heb ik kennis mogen maken met de afdeling Finance binnen de TU Delft. En tot mijn vreugde kan ik concluderen dat ook hier die veelzijdigheid terug te vinden is. Ook nu liggen er opdrachten voor mij klaar die alle facetten van het financiële domein binnen de TU Delft meepakken. Zo zal ik mij bezig gaan houden met het uitvoeren van de maandrapportages, zal ik meewerken aan een “universiteit overschrijdende” notitie met betrekking tot het reservebeleid, het onderbouwen van de vaste voet die de TU Delft ontvangt (globaal gezegd een bedrag om de onderzoeksinfrastructuur in stand de houden, wat onafhankelijk is van studentenaantallen en het aantal promoties) en nog een aantal andere dossiers. De veelzijdigheid aan opdrachten geven aan dat ook dit acht buitengewoon leerzame en bovendien leuke maanden gaan worden.

Het grootste nadeel, van werken op twee verschillende Universiteiten binnen hetzelfde domein is, dat na afloop van de eerste zestien maanden zowel de Universiteit Leiden als de TU Delft verwachten dat ik, tussen neus en lippen door, iets ga zeggen over welke afdeling nou het leukst was. Ja, lastig verhaal als je tegen het eind van die periode vrienden op beide universiteiten hebt. Eén troost, gelukkig is er nog een Finance trainee die tegen die tijd hetzelfde dilemma zal hebben.

Leave a Reply

