Communiceren kun je leren – Deel 1: Help! Een writer’s block

BLOG SCHRIJVEN! Het staat al twee weken in mijn agenda. Ik heb wat thema’s waar ik over wilde bloggen in mijn notitieblok geschreven, maar helaas: ik ben er nog niet aan begonnen. Ik ben op een gegeven moment gaan schrijven, maar helaas: ik vond het nog niet goed genoeg om het te publiceren. Iets weerhoudt me ervan om de tekst voor mijn blog te schrijven, af te maken en te publiceren. En als ik er aan wil beginnen, weet ik niet hoe te beginnen: de welbekende en gevreesde writer’s block.

Schrijven is een vak apart, dat blijkt wel weer. Uit de beoordeling van mijn vorige opdracht bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, het in kaart brengen van en adviseren over de HR communicatie, bleek dat het schrijven van een heldere beleidsnota me inmiddels wel goed afgaat. Ook heb ik kunnen oefenen met het schrijven van webteksten. Nu de volgende stap: het schrijven van een blog. Ik vind het namelijk nog niet makkelijk om een pakkende tekst te schrijven over datgene wat ik heb meegemaakt of wat ik interessant vindt. Eén lichtpuntje: oefening baart kunst.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Vanaf maandag 1 september ben ik begonnen op de afdeling Communication van de faculteit Technische Natuurwetenschappen op de TU Delft. De perfecte plek om perfect te leren schrijven. Dus de komende acht maanden hoop ik jullie mee te kunnen nemen in mijn leerproces wat betreft communicatie. Hopelijk zie je ook verbetering in mijn blogs (al is het alleen maar in de frequentie ervan).

Maar hoe kom ik nu over mijn writer’s block heen? ‘Communicatie is iets wat je gewoon moet doen’, zei gisteren iemand tegen mij. Misschien denk je ‘makkelijker gezegd dan gedaan’, maar het klopt wel. Dat mijn blog over communicatie zou gaan, wist ik al een tijdje. Met dit idee ben ik gaan typen. En typen. En typen. Om vervolgens in de grote hoeveelheid tekst te gaan schrappen en zinnen te herzien. En voilà, mijn blog is af. Dus voor de volgende keer: wacht niet met schrijven totdat je inspiratie hebt, maar ga schrijven en de inspiratie komt vanzelf!

Leave a Reply

