Big Data: Hype of realiteit?

Big Data?
Big Data, iedereen heeft het erover. Maar wat is Big Data eigenlijk? Kort gezegd is Big Data een enorme verzameling aan gestructureerde of ongestructureerde gegevens. Al sinds mensenheugenis doen we ons best om zoveel mogelijk gegevens op te slaan. Eerst in ons hoofd, toen op schrift, vervolgens op diskette en nu in de cloud. Naar schatting zal er 5,200 gigabyte aan data voor elk mens op de aarde zijn in 2020. [1] Maar aan al die data op zichzelf heb je nog heel weinig. Je zult er ook één of andere analyse overheen moeten gooien om er wat zinnigs mee te doen. Daar komt data analytics om de hoek komt kijken.

Hoeveel doen organisaties eigenlijk nu al aan analyse van Big Data? Gartner, een gerenommeerd IT-onderzoeks- en adviesbureau, ondervroeg 720 organisaties wereldwijd om uit te zoeken wat hun Big Data investeringsplannen in 2013 waren. Maar liefst 64 procent van de organisaties gaf aan in 2013 te investeren in Big Data of van plan te zijn dat te gaan doen. Echter, slechts acht procent van de ondervraagden gaf aan dat hun organisatie al Big Data oplossingen heeft geïmplementeerd. [2] Slechts acht procent! Dan Ariely, professor psychology en behavioral economics aan de Duke University, kwam dan ook tot de conclusie: “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.”

Een geestige uitspraak, maar klopt dit (nog) wel? Is deze uitspraak niet achterhaald na de ‘onthullingen’ van Snowden over de data-analyses van de NSA? Als je Facebook opent krijg je op maat gemaakte reclames, en ook dichter bij huis zijn voorbeelden te noemen. De AIVD verzamelt allerlei informatie over ons en de ING had een tijdje geleden het plan om onze bankgegevens te verkopen aan bedrijven. Kennelijk is Big Data niet (meer) slechts ‘teenage sex’ zoals Dan Ariely stelde.

Big Data in het klein
Binnen het project waar ik aan werk op de afdeling financiën van de Universiteit Leiden zijn we bezig met (big) data analytics ‘in het klein’. Het project draagt de naam Continuous Monitoring. Continuous Monitoring is een set van technologieën die de bedrijfsvoering helpt door middel van het continue monitoren van de financiële systemen. Het wordt automatisch en periodiek toegepast op financiële data die herhaalbaar, consistent en voorspelbaar is. Uiteindelijk wordt een vaste set aan controles ingericht die dagelijks op de achtergrond draait en continue de financiële data analyseert.

Using-Big-Data- De belangrijke vervolgvraag voor ons als projectteam is wat je met al deze data en eventuele uitzonderingen gaat doen? Wie krijgt de informatie en de rapportages? Welke vervolgstap moet diegene nemen indien blijkt dat data afwijkt van de norm? En hoe moeten al die rapportages binnenkomen, via e-mail, in een dashboard of op de iPad? En wat als een bepaalde afwijking vaker voorkomt, hoe vaak krijg je dan een melding en wanneer is deze ‘opgelost’? Allemaal vragen waar we als projectteam mee worstelen. Veel data verzamelen is niet zo moeilijk. Er vervolgens wat zinnigs mee doen is de echte uitdaging!

[1] http://www.economist.com/blogs/theworldin2014/2013/12/ibms-virginia-rometty
[2] http://www.forbes.com/sites/gilpress/2013/11/30/the-state-of-big-data-what-the-surveys-say/ en http://www.gartner.com/newsroom/id/2593815

Advertisements

2 responses to “Big Data: Hype of realiteit?

  1. Pingback: LEAN MANAGEMENT: MEER DAN EEN HYPE? | University Trainees. In de wetenschap dat het kan.·

  2. Pingback: Big Data | raymondzijnblog·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s