Secundaire Arbeidsvoorwaarden

Goede Vrijdag. Elke vrije vrijdag is een goede maar helemaal als je hem van je werkgever krijgt. Het leek me bij uitstek de dag in iemands gezelschap mijn Museumkaart eens uit te laten in één van de fantastische musea van mijn nieuwe woonplaats. Maar wat kon ik in mijn agenda schrijven na een avond Whatsapp bestormen? Een bezoek aan de Vodafonewinkel. Die was gewoon open namelijk, samen met de rest van Rotterdam. Met de rest van BV Nederland. Gelukkig heb ik niet zoveel (lees: geen) vrienden die ook ambtenaar zijn maar gisteren was het wel prettig geweest. Goede Vrijdag is namelijk geen nationale feestdag. Wel een ambtelijke feestdag.

Als ik heel eerlijk ben en zonder (heel) erg te overdrijven vind ik mijn traineeplek eigenlijk elke dag een feestje. Ik vind mijn projecten fantastisch, de eerste resultaten zijn geboekt en inmiddels voel ik me zo thuis op de TU dat ik tegen wie maar luistert vol trots vertel dat de meest geciteerde fysicus van Nederland bij “mij” op de loonlijst staat. Verder zit ik loontechnisch ook (nog) aan de juiste kant van de normaalverdeling. Op zich geen uitdaging omdat het werkloze deel van het feestje aan de verkeerde kant zit. Die personen hebben dan wel weer veel vrije tijd maar ook weer niet heel veel meer dan ik.

De cao voor universiteiten doet qua vrije dagen namelijk bijna niet onder voor die van het UWV. Naast de eerder genoemde goede vrijdag heb ik ook sowieso vrij op 5 mei. Plus alle andere feestdagen. En had ik al gezegd dat ik 41 vakantiedagen heb? Daar moet ik wel elke week 40 in plaats van 38 uur voor werken, anders had ik er maar 33. Ofzo.

Als klap op de vrijetijdsvuurpijl is er dan óók nog het bijzonder verlof. Reeds anderhalve dag heb ik met behoud van loon kunnen verhuizen en in september toast ik tijdens het huwelijk van mijn zus elk uur op de TU; ze betalen me die dag tenslotte gewoon door. Naast dat ik standaard ook nog bijzonder verlof krijg mijn eigen huwelijk, geboorte van mijn kind en overlijden van familie, biedt artikel 4, lid 1 de ruimte voor overige gevallen. En het ongedefinieerde calamiteitenverlof? Nog eens 2 dagen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uiteraard ruimer dan alleen verlof. Het loont overduidelijk om dit eens goed uit te zoeken want ik type deze blog op mijn werklaptop en ik zou zo nog een heel blog kunnen vullen over het Individueel Keuzemodel Arbeidsvoorwaarden. Een soort spel met als doel om zo min mogelijk belasting te betalen over je vakantiegeld en (wacht, die is er ook nog!) eindejaarsuitkering en het uit te laten keren in mobiliteitsvergoeding, fietsaccessoires of een universitaire sportkaart. Helaas bestaat er geen bijzonder verlof om je IKA in te vullen maar ik weet wel een goede vrije dag om dit spel te spelen: Tweede Paasdag.

Ps. Bijna vergeten dat het internet bij mij thuis betaald wordt door de TU. Maar televisie niet hoor, dat zou echt te ver gaan.

Bijzonder verlof TU Delft

2 responses to “Secundaire Arbeidsvoorwaarden

  1. Pingback: Zeven redenen om te solliciteren voor het LDE traineeship | University Trainees. In de wetenschap dat het kan.·

Leave a Reply

