Financiën op de universiteit: De overheadfactor

‘Werk je op de TU Delft? Wat leuk, op welk onderzoeksgebied?’ . Dit is meestal de eerste reactie als ik vertel over mijn baan. De meeste mensen associëren werken op de universiteit met onderzoek en onderwijs. Ik moet bekennen dat ik me als student ook niet bewust was van de grote organisatie achter een universiteit.

Op de TU Delft werken ongeveer 4500 medewerkers. De universiteit is in bezit van ongeveer 60 gebouwen (waaronder een kerncentrale) en beheert meerdere grootschalige laboratoria en een eigen warmtekrachtcentrale. Om dit geheel te besturen is er een goede organisatie nodig en daarom werken er naast onderzoekers en wetenschappers rond de 1800 mensen in de ondersteuning.

Hieronder ook de LDE trainees. Wij gaan ons de komende twee jaar inzetten om de organisatie achter de universiteiten beter te leren begrijpen, kijken wat de uitdagingen en toekomstige ontwikkelingen zijn, en hopelijk een positieve bijdrage te leveren aan de bedrijfsvoering. Dit is niet altijd makkelijk, maar wel uitdagend; universiteiten zijn complexe organisaties waarin verschillende afdelingen uiteenlopende belangen kunnen hebben.

Als trainee finance op de afdeling Financial Planning & Control (FP&C) binnen de TU Delft houd ik me bezig me de financiële kant van de organisatie. Wij geven op onze afdeling financieel economisch advies over investeringsvoorstellen aan het college van bestuur (CvB). Het CvB beslist vervolgens over bijvoorbeeld investeringen in online education, vastgoed ontwikkeling, en reorganisatie projecten.

Daarnaast loop ik bij FP&C mee met de financiële planning en control cyclus. Ik neem deel aan een projectgroep om een nieuwe betalingsmethode te introduceren binnen de TU Delft ter vervanging van de chipknip. Ook doe ik onderzoek naar de infrastructurele kosten van laboratoria.

TU Delft

Als trainee kan ik veel leren in een grote complexe organisatie als de TU Delft. Ik werk in een innovatieve omgeving waar naar oplossingen wordt gezocht voor grote maatschappelijke vraagstukken. Hierdoor ben ik trots op de organisatie waarvoor ik werk en dat is een van de belangrijkste voorwaarden voor plezier in je werk. Daarom vertel ik dan ook met plezier aan mensen  dat er achter de universiteit nog een hele organisatie zit die al dat onderzoek en onderwijs mede mogelijk maakt.

Leave a Reply

