Excelleren in Excel

imagesCA7ZPIS8

Sinds 1 januari mag ik mezelf LDE trainee noemen. Mijn eerste echte baan na mijn afstuderen was een feit. Niet alleen was deze datum het begin van een nieuw jaar voor mij, maar het was ook het begin van een nieuwe carrière. Een betere timing had ik me eigenlijk niet kunnen wensen.

Nu, drie maanden verder, is het tijd om mijn eerste blog ooit te schrijven. Ja, dan is de vraag: wat ga je erin zetten? Ik heb mezelf de opdracht gegeven om zo kort en bondig mogelijk de afgelopen drie maanden samen te vatten.

Mijn eerste van drie traineeplekken bevindt zich bij de Universiteit Leiden. Ik ben begonnen bij de afdeling financieel-economische zaken bij het bestuursbureau. Het mooie aan deze traineeplek is dat ik de getallen leer kennen achter het studeren. Ik heb als student de universiteit als instituut vier jaar lang mogen meemaken, maar deze functie geeft mij toch een diepere kijk in de bedrijfsvoering van universiteiten. Kortom, je kijkt naar hetzelfde vanuit een andere hoek. In de afgelopen drie maanden heb ik mij bezig mogen houden met verschillende dossiers, variërend van studiepunten tot inkoop en alles wat er (financieel) daartussen zit.

Kijkend naar het verhaal hierboven, moet ik eerlijk gezegd toch bekennen dat de beschrijving nog wat bondiger zou moeten kunnen. Maar ja, hoe vat je zo’n brede en uitdagende traineeplek samen, zonder dat je deze plek tekort doet? Waar ik naar op zoek moet is de rode draad van de afgelopen drie maanden. En die heb ik wat mij betreft gevonden: Excel. In de afgelopen drie maanden heb ik me bezig gehouden met een breed scala aan financieel-economische onderwerpen waar ik onder andere cijfers voor moest verzamelen en analyses mee moest uitvoeren. Hoe breed en verschillend de onderwerpen ook waren, ze hadden allemaal gemeen dat deze cijfermatig onderbouwd moesten worden. En dat gebeurt bij ons in Excel.

Van tevoren heb ik nooit gedacht dat je met dit relatief simpele programma zoveel verschillende dingen kunt doen. Ik heb mij in de afgelopen drie maanden flink mogen uitleven in dit programma, en heb de ene na de andere functie mogen ontdekken. En dat allemaal om die analyse zo scherp mogelijk te krijgen. Ik heb mij toch wel verbaasd hierover, tijdens mijn studie economie kregen wij in het eerste jaar Excel cursussen aangeboden, om vervolgens in het tweede jaar zo snel mogelijk over te stappen op andere dataprogramma’s en Excel zo snel mogelijk te vergeten. Hierdoor, moet ik eerlijk bekennen, was ik ook niet zo gecharmeerd van dit programma. Het is dan toch grappig om te zien hoe mijn mening hierover in nog geen drie maanden volledig is gekanteld.

En dat is dan ook de (andere) kern van de afgelopen drie maanden: ik heb zoveel geleerd in die drie maanden dat je ook anders naar dingen gaat kijken. Ik ben benieuwd hoe dat de komende 21 maanden gaat worden. Eén ding is hierbij zo goed als zeker; waarschijnlijk zal dat ergens nog raakvlakken met Excel hebben.

One response to “Excelleren in Excel

Leave a Reply

