Afstemmen, draagvlak creëren & zwaluwstaarten

Wat doe je nou als trainee? Een vraag die ik, net zoals mijn collega-trainees, regelmatig krijg van collega’s, oud-studiegenoten, vrienden en familie. Een vraag die ook niet eenvoudig te beantwoorden is.vergaderen

Dat heeft alles te maken met het ambtelijk jargon waar Stijn al eerder over blogde. Ik ben als trainee Informatiemanagement onder andere penvoerder voor het informatieplan voor het onderwijsdomein. In mijn startgesprek heb ik hierover bijvoorbeeld afgesproken dat ik het plan afstem met Academische Zaken, Student- en Onderwijszaken en andere belanghebbenden. Ook is het belangrijk draagvlak te creëren bij docenten. Verschillende projecten in het ICT & onderwijs-domein moeten we zwaluwstaarten. Vage activiteiten, waar veel trainees mee te maken hebben. Eigenlijk betekenen al die woorden hetzelfde: praten – en soms daar nog wat over opschrijven.

Het informatieplan voor het onderwijs domein gaat over alle ICT-innovaties in het onderwijs. Dat heeft ten eerste impact op studenten: hoorcolleges kunnen zij online terugkijken en in de toekomst kunnen zij hun toetsen digitaal maken. Ook kunnen ze  tegenwoordig MOOCs volgen. Daarnaast speelt ICT aan de ‘achterkant’ een belangrijke rol: ICT-systemen die inschrijving van studenten regelen moeten bijvoorbeeld beter op elkaar aangesloten worden. Er speelt veel in dit domein en de universiteit Leiden loopt hierin voorop. Om deze positie te waarborgen en om te voorkomen dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet, gaat de universiteit voor het eerst al deze ontwikkelingen en initiatieven samenbrengen in één plan. Dat betekent bijvoorbeeld praten met faculteiten welke innovaties zij in geïnteresseerd zijn, praten met de studentadministraties tegen welke problemen zij aanlopen en praten met centrale beleidsafdelingen over wat onze visie op ICT in het onderwijs is. Uit deze inventarisatie kiezen we enkele speerpunten die we uitwerken in een plan.

Als trainee is dit een leuke opdracht. Het ontwikkelen van beleid samen met verschillende afdelingen betekent niet alleen beter beleid, maar geeft mij als trainee ook beter inzicht in de organisatie. Ook biedt het de nodige uitdaging: hoe krijg je iedereen op één lijn? Dit samen betekent dat ik veel leer van mijn huidige traineeplek.

Laatst had ik het hierover met een collega op een leidinggevende functie. Grappend zei hij: “dat doe ik nou ook de hele dag! Je kunt zo het management in!” Aangezien ik ook regelmatig gevraagd word waar ik nu voor word opgeleid als trainee, moet ik binnenkort mijn toekomstplannen maar eens afstemmen met mijn leidinggevende…

Leave a Reply

