Erasmus Universiteit Rotterdam laat Internationale Vrouwendag niet stilletjes voorbij gaan

Ook dit jaar was het op 8 maart weer Internationale Vrouwendag. Een dag waar ik eigenlijk nooit eerder bij stilstond. Wel vertelde mijn moeder vroeger weleens over deze dag. Ik associeerde dit met een kleine groep vrouwen in kleurige gewaden die bij elkaar kwam om hun onvrede uit te spreken over het onrecht wat hen en andere vrouwen wordt aangedaan. Tevergeefs, want de wereld om hen heen zou gewoon doorgaan zonder al teveel aandacht aan hen te besteden.

Wat blijkt: een totaal verkeerd beeld. Op de Erasmus Universiteit Rotterdam wordt Internationale Vrouwendag jaarlijks gevierd. Hier ben ik in januari mijn traineeship begonnen en ik viel meteen met mijn neus in de boter. Naast mijn opdracht om de informatievoorziening vanuit HR te verbeteren (een heel ander thema), kwam ik terecht in de organisatie van een jaarlijks evenement ter ere van Internationale Vrouwendag.

Ik ben me daarom maar eens gaan verdiepen in deze internationale feestdag. Naast veel informatie over lokale initiatieven, kwam ik de volgende cijfers tegen:
“Vrouwen vormen 50% van de wereldbevolking. Vrouwen doen 66% van al het werk. Vrouwen verdienen 10% van het wereldinkomen. Vrouwen hebben 1% van alle bezittingen. Van alle regeringsleiders op de wereld is 5% vrouw. Van alle armen op de wereld is 75% vrouw. Van alle analfabeten op de wereld is 66% vrouw.”[1] Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Van alle analfabeten op de wereld is 66% vrouw. Hoewel analfabetisme in alle gevallen onrechtvaardig is, krijgen vrouwen hier dus nog minder kansen dan mannen. Ook in Nederland is nog 13% van de bevolking analfabeet. In Rotterdam is dit percentage zelfs 22%.[2] Hoewel er over het algemeen in de Nederlandse samenleving weinig zicht is op deze groep, werden zij met de viering van Internationale Vrouwendag volop in de belangstelling gezet. Met behulp van Stichting Lezen & Schrijven hebben we Rotterdamse vrouwen (en een paar mannen) uitgenodigd die met behulp van een taalvrijwilliger de Nederlandse taal leren lezen en schrijven. Zij werden rondgeleid over de campus en kregen een high tea. De dag werd afgesloten met een voorstelling van het Rotterdams Wijktheater: Women Connected.

New ImageDe tijd die ik de afgelopen 24 jaar niet bewust stilstond bij Internationale Vrouwendag, heb ik dit jaar ruimschoots gecompenseerd. Vol enthousiasme heb ik mij ingezet om deze dag tot een succes te maken. En dat was het! Volgend jaar doe ik het graag weer, maar dan bij de Universiteit Leiden of TU Delft?

Leave a Reply

