Van stakeholder management tot koeien knuffelen

Van een omgeving waarin ik het gevoel had constant in mijn nek te worden gehijgd naar een omgeving waarin men nog net opmerkt of ik wel of niet aanwezig ben. Het is een wereld van verschil. Maar wel het juiste verschil.

De eerste week heb ik mijn ietwat ingedutte bovenkamer echt even moeten wakker schudden. Toen alles weer functioneerde en de vrijheid begon door te dringen vroeg ik me af of ik mezelf wel aan het werk kon houden. Daar kreeg ik vrij snel een antwoord op. De werkzaamheden stapelden zich op. Als trainee werk ik 50/50 voor het Integraal Talent Management (ITM) project van BV2013 en voor de afdeling HR-beleid. Een greepje uit mijn dagelijkse bezigheden.

Maandag: aansturen van Excel expert m.b.t. de staff structure planning, onderzoek naar huidige loopbaanpaden voor OBP. Catering regelen en opgeven voor de Kick Off van het Laluz City Program Rotterdam. (In dit programma helpen professionals uit het bedrijfsleven non-profitorganisaties bij het bepalen van een strategie of het schrijven van een businessplan. De professionals van verschillende organisaties, waaronder Erasmus universiteit en Unilever, werken in teams van vijf en krijgen training en coaching. Kortom, vrijwilligerswerk en persoonlijke en professionele ontwikkeling in één. Eigenlijk is het bedoeld voor profs met minimaal drie jaar werkervaring. Gelukkig geldt dat niet voor de trainees van de EUR. Donderdag is de Kick-off. Vanaf dan zal ik me de komende vier maanden voor vier uur per week inzetten voor het goede doel. Welke dat is, hoor ik nog.)

Dinsdag: problemen met Excel, sparren met de expert. Onderzoek nevenwerk afronden. Catering regelen voor de voorlichting over het Nederlands belastingstelsel voor internationale medewerkers van de EUR.

Woensdag: Netwerken bij het koffiezetapparaat. Ruim een uur gesproken met een HR-adviseur over de nog niet perfecte organisatie van de EUR. Mogelijkheden bekeken om de outsiders te bundelen tot een krachtige strijdmacht om een coupe te plegen op de organisatie en de faculteiten aan onze wensen te onderwerpen. Puur hypothetisch.
Thuis, onder het genot van een pizza het LDE-overleg over Talent Management voorbereiden, voor de zekerheid.

Donderdag: ik ben uitgenodigd deel te nemen aan een overleg van de groep LDE talent management. Vanuit het project ITM mag ik uitleggen, wat wij momenteel doen op het gebied van talent management. Er ontstaat direct een grote ergernis aan een deelnemer die senior is en erg vol van zichzelf. Een type die wel meer voorkomt op de universiteit. Dat zijn de collega’s die schreeuwen om een frisse blik. Nu nog even moed verzamelen.
Tweede ergernis, het overleg kan efficiënter. Geleerd: het ‘tijd is geld’-principe gaat niet op binnen de uni. Bonus: interessante inzichten opgedaan.

Terug op de EUR. Mail van projectleider ITM of ik tijd heb om de stand van zaken te bespreken. Hoppa, op een drafje naar beneden, kan nooit lang duren. Verslag doen van het LDE overleg, uitleggen waar ik mee bezig ben. Dit voortaan opschrijven in een boekje voor een beter overzicht en nog meer tips mee pakken. Oeps, bijna te laat voor de afspraak over nevenwerk. Hup, terug van de kelder naar de tweede verdieping. Thee mee, notitieblokje paraat, overleg over nevenwerk.

Een overleg begint altijd met smal talk. Ik vraag de interimmer hoe het haar bevalt op de EUR. Ze doet de deur dicht en vertelt. Lang verhaal kort, we maken een nieuwe afspraak om verder te praten over nevenwerk. Wederom vijf minuten te laat voor het volgende overleg: loopbaanpaden. Wat willen we en hoe gaan we dat bereiken? De ideeën stromen uit mijn mond. De afspraak loopt een half uur uit. Nabespreken met mijn ITM- collega. 16:00 uur, tijd voor lunch…

Leerpunt: ongeveer tien minuten van te voren aangeven dat de afspraak dreigt te eindigen, zodat ik tien minuten later ook daadwerkelijk weg kan.

Vrijdag: 08:30 uur testen van de Excel tool met de Excel expert. 08:40 uur Excel expert bellen. Voicemail. 09:00 uur Excel expert bellen, voicemail. 09:30 uur overleg met Excel expert en stakeholders van de faculteit. Voicemail. Situatie uitleggen aan stakeholders. 11:00 uur Excel expert blijkt door de wekker heen geslapen. Versturen van de uitnodigingen voor de voorlichting over het Nederlands Belastingstelsel voor internationale medewerkers.

Na een week overwerken en uitbundige files, is het vrijdag 16:00 uur. Ik reis af naar het verre Boekelooooo voor een 21-diner. (Niet dat iemand van ons nog 21 is, maar dat is een heel ander verhaal). Ik stap uit mijn werkende leven en in mijn studentleven of nou ja, what’s left of it. Thema Deutschland, goed gevulde bierpullen, shotjes, nog meer biertjes, en danspasjes in ’t gat van de oude markt.

Zaterdag: 14:00 uur activiteit. Biologische melkkoeien knuffelen. Ik sta in laarzen en overal. We beginnen bij de kalfjes en zo rond een uur of drie sta ik na de koe gemolken te hebben in een stal vol koeien. De koeien, kolossaal en klaar om te knuffelen lopen om ons heen. Ze zijn vrolijk. Ze beuken elkaar aan de kant voor een aai en wat aandacht. Twee armen is twee koeien tegelijk aaien. Wie had gedacht dat koeien zich zouden gedragen als schoothondjes? In de verte hoor ik mijn clubgenoot roepen naar me dat haar koe zo lief is, terwijl een andere clubgenoot zich aan me vastklampt, nadat ze bijna is geplet tussen twee enthousiaste koeien. Ondertussen luister ik naar het interessante verhaal van de boerin. Na een glas biologische melk (wat is dat lekker!) dringt het tot me door waarom we al eeuwenlang onder de koe hangen.

Helemaal zen, zit ik terug in de trein naar Den Haag, me af te vragen hoe het kan dat de tijd zo snel is gegaan. Geen moment nog denk ik aan de blog die ik zondag zou schrijven…

Leave a Reply

