Op zoek naar talent

IMG_20140108_105356Het zit er op. Mijn eerste maand als trainee! In mijn eerste acht maanden als LDE trainee ben ik werkzaam op de Human Resource Management afdeling op het bestuursbureau van de Universiteit Leiden. Op deze afdeling ben ik verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie. Zelf heb ik geen achtergrond in HRM en ook de term arbeidsmarktcommunicatie was nieuw voor mij. Ik beken, beide termen heb ik vooraf moeten googelen om een beeld te krijgen van mijn werkzaamheden. Geheel open en nieuwsgierig naar wat er komen zou gaan ben ik dus begonnen aan mijn eerste acht maanden. En ik moet zeggen, tot nu toe bevalt het goed!

Binnen arbeidsmarktcommunicatie zijn een drietal elementen te onderscheiden waar ik me mee bezig houd. Allereerst is er de directe werving van nieuwe medewerkers. Mijn werkzaamheden hierbinnen zijn enerzijds het plaatsen van vacatures op verschillende media en het onderhouden van de contacten met deze media. Anderzijds adviseer ik P&O-ers en vacaturehouders over de vacatureteksten. De inhoudelijke teksten van vacatures dragen ook bij aan het Employer Brand. Employer Branding is het verkrijgen en behouden van een positieve en bij voorkeur unieke positie als werkgever in de mindset van huidige en potentiële medewerkers en hun beïnvloeders op basis van de identiteit van de werkgever. Dit is meteen het tweede element waar ik me de komende maanden mee bezig ga houden. Niet alleen vacatureteksten maar ook een LinkedIn profiel of een werken-bij-website draagt bij aan een Employer Brand. Als laatste element is er Employee Relationship Management. Dit is een arbeidsmarktcommunicatiestrategie die erop gericht is om relaties met nieuwe, huidige én oud-medewerkers aan te gaan, te onderhouden en uit te bouwen op een wijze die waarde creëert voor zowel de organisatie als de medewerker. Hierbij valt te denken aan het opzetten van een referral recruitment systeem (het enthousiasmeren van eigen werknemers om binnen hun eigen netwerk op zoek te gaan naar geschikte kandidaten) of het opzetten van een oud-medewerkers nieuwsbrief.

bloemetjeEr zijn dus genoeg leuke projecten binnen arbeidscommunicatie die ik op kan pakken. Dat is juist zo leuk aan dit traineeship! Je houdt je met veel verschillende projecten bezig, geeft gevraagd en ongevraagd je mening en je leert heel veel (en niet alleen op je eigen ‘vakgebied’). De omgeving is politiek maar informeel. Ik word gezien als een toegevoegde waarde voor het team met een frisse (soms naïeve) blik. Op de eerste dag werd ik zelfs verwelkomd met een bloemetje: ‘Voor een bloeiende start!’. Over Employee Relationship Management gesproken!

Groet,
Rianne

2 responses to “Op zoek naar talent

  1. Pingback: We moeten meer bewegen! | University Trainees. In de wetenschap dat het kan.·

  2. Pingback: We moeten meer bewegen! | University Trainees. In de wetenschap dat het kan.·

Leave a Reply

