Geland

In tegenstelling tot Matthijs heb ik mijn eerste twee jaren op de arbeidsmarkt al achter de rug. Maar op de zwetende burgers in dampende treinen – ik kwam, ik zag en moest huilen – na, kreeg ik lunch op mijn werk of lunchte ik waar ik maar wilde en werd er gewerkt tot het af was of bepaalde ik mijn eigen uren. Een kleine greep uit mijn niet minder dan 12 functies sinds mijn afstuderen: lobbyist, barman, schoenenverkoper, verzekeringsadviseur, office manager, universitair docent en dan dus nog 6 dingen. Iets met 12 steden, 13 ongelukken. Maar nu ben ik dus geland op de TU Delft, eindelijk, na 2 jaar. Echt 2 jaar, want mijn laatste punten behaalde ik op 24 januari 2012. Dat ik op 29 februari 2012 afstudeerde had meer te maken met de unieke datum en de optie op (en uitbetaling van!) een extra maand “de-pijn-komt-wel-later”-lening.

Aangenomen en gematcht in november, waren het een heel aantal weken voordat die eerste dag aanbrak. Leuke lui hoor, mijn mede-trainees, en er was zelfs een niet op Facebook plaatsbare foto ter herinnering, maar wat zou ik aan ze hebben? En zij aan mij? Ik was na al dat gezwerf op zoek naar een vaste groep mensen waarmee ik professioneel en persoonlijk zou kunnen gaan groeien. Een traineeship van 2 jaar is daar in theorie de beste plek voor. In theorie. De coördinatoren van de drie universiteiten moeten dit ook geweten hebben want vòòr de eerste dag was er nog een “stukje” praktijk. In de hemel. Tenminste, zo zag het er uit:

Image

Het uitzicht uit de kamers van de Seaside, het trainingscomplex van managementcentrum de Baak. Kennelijk had de nabijheid van de zee ook invloed op de keuzes van de chefs want het zeebanket was niet van de lucht. Long story short: het waren twee fantastische dagen, onze groep is volgens alle sociologische theorieën een groep geworden en ook hier kan ik weer zeggen: ik ben geland. In een groep van getalenteerde en ambitieuze jonge mensen waar ik gedurende mijn traineeship en lang daarna veel van kan en zal leren.

En dan nu naar de dagelijkse beslommeringen: mijn eerste traineeplek. Aan de TU Delft werk ik bij de Graduate School, een onderdeel van directie Onderwijs- en Studentzaken. Niet direct natuurlijk, er zit nog een managementlaag tussen: SDV oftewel Student- en Docentvoorzieningen. De Graduate School is – gelukkig – niet onder één directie te vangen, behalve voor budgetbeheer en de HR-adviseurs (sterk uitgedrukt natuurlijk). De Graduate School is in 2012 gestart om het hele promotieproces te optimaliseren voor alle betrokkenen: faculteiten, promotors, pedel, HR, de Europese Unie (ook hier aanwezig) en niet in de laatste plaats, de promovendi. Dit betekent in de praktijk dat mijn “echte” leidinggevende, Stella van der Meulen, als een spin in het universitaire web is. Contacten met Legal, HR, Finance, de decanen van de faculteiten, de rector magnificus, de jongens en meisjes (!) van IT, de facultaire graduate schools, de pedel, het College voor Promoties, enzovoort. Stella wil graag dat ik een helder beeld schep van hoe betrokkenen de Graduate School zien en dat naast daadwerkelijke cijfers als promotierendement leg. Hoe functioneert de Graduate School nu eigenlijk?

Daarnaast werk ik ook nog samen met Maddy Lansbergen aan een kerntaak van de Graduate School: Doctoral Education. De kern is: promovendi moeten punten halen bij allerlei cursussen die hen bepaalde cruciale vaardigheden bijbrengen. Algemene, onderzoeks- en discipline gerelateerde vaardigheden. Dit is ook een complex web van interacties en betrokkenen en naast evalueren wordt er ook vooruit gekeken: online learning, flipped classroom, blended onderwijs. En interessant voor ons trainees: hoe kunnen Leiden, Delft en Rotterdam elkaar versterken? Last but not least werk ik ook nog samen met Germaine Poot aan een interne reorganisatie…ééntje zonder ontslagen! Wat ik met deze opsomming duidelijk wil maken, is dat er in 3 weken bijzonder veel op mij af is gekomen en ik afgelopen woensdag de draad even kwijt was. Dus de hele donderdag ben ik bezig geweest met het organiseren van al deze puzzelstukjes en het is gelukt, ik ben geland! De parachutes? TogglEvernote en Trello. My life is a dashboard and I love it!

Jasper Meeuwissen

Image

In mijn rol als docent: selfie in de lift van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden

Leave a Reply

