Fietsenmakers

19b4ac1‘Dat gaat een enorme verandering worden hoor,’ zeiden bekenden tegen mij. ‘Als je straks aan het werk bent verandert je hele leven.’ Ik bereidde me de afgelopen maanden op het ergste voor. Na zeven jaar met volle teugen genoten te hebben van het studentenleven zou ik nu in één keer ondergedompeld worden in het werkende leven. Vele scenario’s zwierven door mijn hoofd. Zwetende burgers in dampende treinen, bammetjes met zweetkaas in een trommeltje. Oogcontact zoeken doe je alleen nog met de klok, wanneer die eindelijk 5 uur slaat.

Uiteindelijk kon het alleen maar meevallen. En dat deed het, want zo groot was de verandering uiteindelijk niet. Sterker nog, alles leek hetzelfde te blijven. Als trainee op de TU Delft krijg ik weliswaar betaald, maar zit ik nog steeds een groot deel van mijn tijd op een universiteit. Ik ben nog steeds bezig met het ontwikkelen van ideeën en kennis, het spreken van mensen die enthousiast zijn over wat ze doen. Ik eet nog in een mensa van dezelfde cateraar als op de VU, waar ik de afgelopen jaren vertoefde. Zelfs de gebouwen lijken op elkaar.

Net toen ik mij begon af te vragen of ik mijn leven niet gewoon voortzette op een andere universiteit, begonnen de eerste verschillen op te vallen. Cultuurverschillen vooral. De Delftse mores bestaan uit een fundament van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ en ‘geen woorden maar daden’. Men is bijzonder wantrouwend tegenover filosofen of ander gespuis dat bij een opdracht graag een uurtje uittrekt voor een theoretische beschouwing, om vervolgens een boek te gaan lezen om er nog even dieper op in te gaan. Tegen die tijd heeft de gemiddelde ingenieur allang de ducttape uit de tas gehaald om een praktische oplossing van huis-tuin-en-keukengerei in elkaar te zetten. De ‘fietsenmakersmentaliteit’ wordt dat trots genoemd.

Voor mij, als bestuurskundige en theoloog, die regelmatig grote moeite heeft zijn eigen band te plakken, een reden om af en toe even mijn mond te houden en om me heen te kijken. Dat rondkijken zal ik de komende tijd doen, met mijn 11 collega-trainees. Vanuit allerlei achtergronden werken zij op de TU Delft, Erasmus Universiteit en Universiteit Leiden. Hun ervaringen zijn op deze blog te vinden.

Matthijs den Otter

Leave a Reply

